Followers

Wednesday, April 20, 2011

Teks Lengkap Syarahan Agama

KARANGAN-Pidato

IMAN DAN TAQWA ASAS JATI DIRI MUSLIM

Bismilahirahmanirahim…
Lafaz Bismilah pembuka segala,Putera Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Panglima memulakan bicara.Sebelum bibir menitip kata membawa wacana ‘Iman dan Taqwa Asas Jati Diri Muslim’ izinkan saya mengucapkan apresiasi saya untuk pemimpin dewan yang budiman,kombinasi panel hakim yang adil lagi bijaksana,guru-guru yang saya hormati,dan seterusnya hadirin hadirat sekalian. Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.

Hadirin sekalian,
Iman dan Taqwa Asas Jati Diri Muslim adalah satu pegangan untuk membentuk umat Islam supaya mempunyai satu keperibadian yang unggul.Iman yang bermaksud tasdiq iaitu iktiqad dengan hati kepada apa yang diketahui daripada ‘Deen’ Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w serta ikrarnya dengan lidah dan amal.

Warga dewan yang dihormati,
Iman juga boleh didefinisikan sebagai kepercayaan yang tertanam di lubuk hati dengan penuh keyakinan tanpa syak dan ragu.Imanlah yang mempengaruhi pandangan hidup,perilaku,dan amalan seseorang. Lidahnya mengucapkan syahadah,hatinya mengakui,dan anggota badannya membuktikan dalam bentuk tingkah laku.Taqwa pula merupakan satu istilah yang mempunyai pengertian yang amat luas.Andainya iman itu dijiwai oleh taqwa baharulah sempurna keislaman seseorang dalam erti kata yang sebenarnya. Justeru, memang sewajarnya iman dan taqwa menjadi asas jati diri muslim kerana melalui iman dan taqwalah akan terbentuknya keperibadian unggul seseorang muslim yang dapat mengawal diri daripada azab api neraka dengan mengerjakan suruhan Allah swt dan meninggalkan larangannya.

Hadirin yang dirahmati Allah,
Jati membawa maksud asli,murni,dan tidak bercampur.Namun jika kita lihat dasawarsa kini anak-anak remaja kita sudah terhakis nilai jati diri dalam diri mereka.Remaja hari ini rata-rata amat menyanjungi budaya hedonisme.Mengapakah hal ini terjadi? Pokok pangkalnya fenomena ini berlaku kerana iman mereka senipis kulit bawang.Lantaran itu,iman dan taqwa amat penting sebagai asas jati diri seseorang muslim.

Sidang dewan yang dikasihi,
Sebagai orang Islam kita sepatutnya mengamalkan budaya dan etika Islam yang menjadi cerminan peradaban.Kita sepatutnya sentiasa mempertahankan ciri-ciri dan budaya Islam supaya dihormati oleh agama lain.Namun akibat,iman dan taqwa yang senipis kulit bawang ini budaya Islam kini semakin ternoda kerana diresapi kegilaan memuja dan menyanjung Bollywood dan Hollywood,mabuk akan Shah Rukh Khan, Salman Khan, Kajol,Leanardo De Caprio dan entah siapa lagi?Jati diri kita semakin terhakis.Tersiat daripada amalan Islam yang sebenar.Kenapa ini berlaku?Pesoalan ini akan terjawab kerana umat Islam pada hari ini tidak mempunyai asas dan benteng iman dan taqwa yang kukuh.

Hadirin sekalian,
Di dalam Al Quran, iman itu dibandingkan sbagai tanah yang subur.Di atas tanah yang subur inilah lahirnya tamadun yang kuat,teguh,kukuh,dan mencapai kebahagiaan.Dengan syarat tamadun itu dibina di atas keimanan,ketaqwaan dan amal salih. Selain itu,Al Quran juga membandingkan dunia ini sebagai kebun Allah.ia disediakan untuk manusia agar dapat dijadikan tempat bercucuk tanam dengan keimanan,ketaqwaan,ibadat,amal salih seperti mana dijelaskan di dalam ayat Surah Al Nisa,4:124
‘ Sesiapa yang beramal salih,dari lelaki atau perempuan,sedang mereka beriman, maka mereka itu masuk ke dalam syurga dan mereka tidak dianiaya walau sedikit pun.’.

Sidang dewan yang dihormati,
Hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Anas b Malik terjemahannya..
‘Perumpamaan iman itu ialah laksana pohon kayu yang tumbuh dengan teguh dan tegap.Iman adalah akar-akarnya,sembahyang adalah urat-uratnya,zakat adalah ranting-rantingnya,puasa adalah dahan-dahannya,bersakit-sakit menegakkan agama Allah adalah tumbuh-tumbuhannya,budi pekerti luhur sebagai daun-daunnya dan menahan diri daripada segala yang diharamkan oleh Allah adalah buahnya.
Kesinambungan daripada hadis ini dapatlah disimpulkan bahawa iman dan taqwa itu merupakan asas jati diri muslim yang kukuh dan unggul.Iman diibaratkan sebagai tanah yang subur,kebun yang rimbun dan pohon yang rendang.Iman dan taqwa perlu dipelihara,dipertingkatkan,diperkukuhkan dari semasa ke semasa kerana iman akan berkurangan dipengaruhi oleh faktor persekitaran dan musuh utamanya iaitu iblis,syaitan,dan hawa nafsu manusia sendiri.Justeru,iman dan taqwa yang kukuh perlu untuk membentuk jati diri muslim yang unggul.

Hadirin yang dimuliakan,
Setiap yang bermula pasti akan berakhir,sebelum lidah berhenti bicara,sebelum kaki mengatur langkah,ingatlah bahawa iman dan taqwa asas jati diri muslim yang perlu dibajai selalu.Jika tanpa iman dan taqwa jadilah kita seperti kapal di tengah lautan yang hilang kemudinya dipukul gelombang entah ke mana haluannya? Sekian,Putera SMK taman panglima mengundur diri.Wassalam.







HBS-SMKTP 2006.

26 comments:

  1. terima kasihn cikgu... saya memang cari teks syarahan agama ni... saya copy ya...

    ReplyDelete
  2. assalam..cikgu..klau bleh sy brtnya..apakah mksud wasatiyyah ummah..??

    ReplyDelete
  3. mohon share puan...jazakallah...

    ReplyDelete
  4. Salam. Minta izin copy. moga diberkati dunia & akhirat

    ReplyDelete
  5. Mohon digunakan teks ini untuk anak saya. terima kasih cikgu.

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum wrt. mohon izin digunakan teks puan.Banyak ilmu sy dpt dr blog Puan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puan boleh dapatkan maklumat mengenai panduan mencipta teks syarahan agama mengikut format syarahan agama mtqss peringkat kebangsaan di laman berikut :
      http://cinta-ilmu-islam.blogspot.com/
      http://cinta-ilmu-islam.blogspot.com/
      http://cinta-ilmu-islam.blogspot.com/

      Delete
  7. Dapatkan panduan mudah mencipta teks syarahan agama spontan mtqss di sini :
    http://cinta-ilmu-islam.blogspot.com/
    http://cinta-ilmu-islam.blogspot.com/
    http://cinta-ilmu-islam.blogspot.com/

    Moga bermanfaat untuk semua

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikm...menarik...mohon share ye...t.k

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum. Mohon copy teks ni....terima kasih

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum..mohon copy ya utk rujukan smua..

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum..mohon copy ya utk rujukan smua.

    ReplyDelete
  12. izinkan saya petik contoh pembuka syarahannya ya cikgu 😊

    ReplyDelete
  13. izinkan sye copy ye cikgu
    utk pertandingan syarahan...
    Barakallahu fiki..

    ReplyDelete
  14. Salam. mohon izin share teks ni ye terima kasih

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum, saya mohon izin untuk copy paste yer...

    ReplyDelete
  16. tk..izinkan saya menggunakannya untuk anak saya,,
    mohon dihalalkan...tq

    ReplyDelete
  17. Maafkan saya, saya mohon izin utk buat rujukan

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum, cikgu Hasanah. Izinkan saya menggunakan teks ini untuk pertandingan syarahan di sekolah saya. Terima kasih. Harap dihalalkan dan dibenarkan.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum CG, minta izin ya guna teks cg ya.....terima kasih banyak banyak

    ReplyDelete